Zandboarden aan de Peruaanse Kust

0 Kommentaars
Sandboarding in the Desert of Huacachina in Peru
Wednesday May 14, 2014 - Gepost door in de categorie Adventure Travel

In Cusco – waar ik voor een tijdje woon, aangezien ik stage loop in Peru bij tour operator Dos Manos Peru – zijn er veel mogelijkheden voor geweldige meerdaagse excursies. Doordat Peru een land is met grote afstanden, is het niet ongebruikelijk om voor soms wel 10 uur of meer onderweg te zijn om de gewenste bestemming te bereiken. Met een aantal dagen vrij in het vooruitzicht besloot ik om een reisje te maken naar de woestijn van Huacachina, aan de zuidkust van Peru. Er was een 17-urige busreis voor nodig om in Ica, vlakbij Nazca dat bekend staat om de beroemde Nazca lijnen, te komen. Vanuit Ica moest ik een taxi nemen die er ongeveer 15 minuten over deed om Huacachina te bereiken. Ik zag wel op tegen de busrit maar wist dit noodzakelijk was als ik iets van Peru wilde zien. Verscheidene mensen hebben me verteld dat Huacachina heel anders was dan Cusco, wat in de Peruaanse hooglanden ligt. Eén van de leukste dingen om te doen in Ica en Huacachina is zand boarden en in een buggy rijden. Al met al was het tijd om mijn weekend tas in te pakken en de bus in te stappen!

Huacachina Nazca - Peru

Toen ik aankwam in Ica was ik aangenaam verrast door het klimaat. Ik kon hier daadwerkelijk een korte broek en slippers dragen! Dit was zo anders dan Cusco, waar het weer onvoorspelbaar is. Na een korte taxirit arriveerde ik op een prachtige plek, een oasis in de woestijn: Huacachina – omgeven door hostels en restaurants. Ik besloot om mijn avontuur te beginnen door rond te lopen en te bekijken wat Huacachina te bieden had. Ik ontdekte al snel dat het enorm klein was en dat alles om het water heen gebouwd was. De volgende dag besloot ik om op buggy en zandboarding tour te gaan. Hier gaat het uiteindelijk allemaal om als je Huacachina bezoekt. Er zijn veel verschillende plekken waar je de tour kan boeken; persoonlijk deed ik dit in mijn hostel waar een speciaal pakket werd aangeboden, waar de tour bij inbegrepen zat. Rond 16:00 uur moesten we bij de ingang van het hostel zijn waar we in een buggy gingen zitten. Om in een vreemd soort auto als deze te zitten was al een ervaring op zich en toen we eenmaal in de woestijn waren reed de buggy extreem hard. Het was een spannende rit die soms aanvoelde als een achtbaan. We genoten allemaal van het geweldige uitzicht en schreeuwden terwijl we bergafwaarts gingen.

Ballestas Island in Peru

Op een bepaald moment stopte de buggy en moesten we uitstappen om te gaan zand boarden. Ik had nog nooit iets als snowboarden gedaan en was daarom een beetje angstig. De instructeur vertelde ons gelukkig dat als we te bang waren om staand van de berg af te gaan we dit ook op onze buik konden doen. Dit is wat ik uiteindelijk besloot te doen. We begonnen rustig op een kleine heuvel en naarmate we verder gingen kwamen we bij steeds moeilijkere heuvels. Alhoewel ik soms best bang was om bergafwaarts te gaan genoot ik van elke seconde en voelde ik de adrenaline door mijn lichaam stromen. Nadien reden we met de buggy terug naar het stadje waar ik van een heerlijke Peruaanse maaltijd met geweldige mensen genoot, en waarna het tijd was om de bus terug te nemen naar Cusco. Ik heb een geweldige tijd gehad tijdens mijn korte verblijf in de woestijn van Huacachina en dit is zeker een reisje watik nooit zal vergeten!

Desert Huacachina in Peru

Meer lezen over tours in Southern Peru?

Naast sandboarding en de buggy ride, zijn hier ook de beroemde Ballestas Eilanden, de Nazca lijnen, en het Nationale Park Paracas.