Waarom de Inca Jungle Trail de Beste Manier is om bij Machu Picchu te Komen

0 Kommentaars
Wednesday September 05, 2018 - Gepost door in de categorie Machu Picchu

Waarom de Inca Jungle Trail de Beste Manier is om bij Machu Picchu te Komen

Je zal het misschien wel herkennen: je wilt Machu Picchu bezoeken, maar hebt geen idee wat de beste manier is om bij Machu Picchu te komen. Er zijn namelijk talloze manieren om bij de Oude Incahoofdstad te geraken, maar wat is nu voor jou de beste? Lees hier Waarom de Inca Jungle Trek de beste manier is om Machu Picchu te bezoeken, volgens Janna.

“De eerste beslissing die je moet maken als je Machu Picchu wilt bezoeken is: Ga ik lopen naar Machu Picchu of ga ik toch liever met de trein. Voor ons – mijn vriendje, schoonmoeder en ik zelf – was het al snel duidelijk: we willen graag een hike doen naar Machu Picchu in plaats van met de trein. Toen kwam de volgende vraag: Welke trek past het beste bij ons?”

Dit is absoluut geen makkelijke vraag om te beatwoorden! Er zijn zo veel prachtige wegen die naar Machu Picchu leiden, dat er veel dingen in overweging moeten worden genomen. De tickets voor de klassieke Inca Trail zijn altijd al vroeg uitverkocht, dus dat is vaak geen optie.

Daarnaast is er de imponerende 5-daagse Salkantray Trek, die je meeneemt over de impressionanente Andes bergen en die schitterende uitzichten en een sportieve ervaring beloofd…..Maar deze hike naar Machu Picchu leek ons iets te moeilijk.

Gelukkig hoorden we over de Inca Jungle Trek, met lager gelegen paden en de optie om verschillende sportieve activiteiten te doen, zoals fietsen, raften en ziplinen. Dit klonk ons als muziek in de oren en dus boekten we meteen onze Inca Jungle Trek bij Dos Manos

Why Inca Jungle Trek the best choice is for visiting Machu Picchu

Lees hier meer: Wat is de
best Alternative Trek to Machu Picchu
als de Inca Trail is volgeboekt?

Dag 1: Fietsen en Wildwater Raften

Nadat we onze groep en Segio, onze gids, hadden ontmoet, gingen we naar het authentieke dorpje Ollantaytambo, voor het ontbijt. Toen we een goede bodem hadden aangelegd vervolgden we onze busreis naar Abra Malaga, het hoogste punt van deze trek op een hoogte van 4316 meter. Iedereen was enthousiast door het mooie uitzicht, het lekkere weer en omdat onze mountainbike tour eindelijk startte.

Sergio gaf ons alles dat nodig is om deze fietstocht veilig te kunnen doen, zoals helmen, kniebeschermers en jassen. Na een korte briefing begon onze fietstocht van 53 kilometer naar het dal. Deze afdaling van wel 3000 meter duurde maar twee uur die gevuld waren met prachtige panorama’s, frisse lucht en gezelligheid. Tijdens deze fietstocht voelden we het weer veranderen. Op grote hoogte was het vrij fris, maar hoe lager we kwamen, hoe warmer het werd. Het water van de kleine riviertjes die we moesten doorkruisen was dus meer dan welkom! Laten we het een lekkere tropische douche noemen. Na deze imponerende fietstocht kwamen we aan bij een kleine lodge voor lunch. We waren niet teleurgesteld; er was een heerlijk buffet voor ons klaargemaakt.

Why Inca Jungle Trek the best choice is for visiting Machu Picchu

In de middag begon het optionele wildwater rafting. Dit was echt een ervaring om nooit te vergeten! Door de snelle stroming was iedereen binnen enkele minuten kletsnat. Het uitzicht was hier eveneens prachtig en het voelde alsof we door een ansichtkaart raftten. We sloten de dag af met eveneens een heerlijk buffet. De sfeer was gemoedelijk en de groep leerde elkaar kennen. We waren met zijn achten, de perfecte grote voor een trip als deze.

Dag 2 – Eerste Dag van de Trek

Toen we wakker warden hoorden we de tikkende regen op het dak van onze lodge. Sergio zei dat we niet zouden wachten tot de regen zou stoppen, dus deden we onze regenponcho’s aan om te beginnen aan onze tocht van 17 kilometer. Het eerste deel van de toch was vlak en goed te belopen. Onderweg plukte Sergio verschillende soorten fruit van de bomen die voor ons nog onbekend waren. Onderweg brachten we ook een bezoek aan locals die ons typisch Peruaans fruit lieten uitproberen. Nadat we ons hadden gevuld met deze lekkernijen vervolgden we onze wandeling, die nu bergopwaarts was. Dit was erg vermoeiend, maar we waren blij dat het bewolkt was en dus niet al te warm in dit tropische klimaat.

Gelukkig duurde het niet lang tot we onze volgende pauze hadden. Eerst kregen we passievruchtensap en Chicha Morada, een typisch Peruaans drankje gemaakt van maïs, limoen en kaneel. Vervolgens kregen we in Peruaanse chocola, die overigens heerlijk was. Daarna had Sergio nog een verassing voor ons in petto: Hij had rode schmink bij om ons op te maken als echte strijders!

Why Inca Jungle Trek the best choice is for visiting Machu Picchu

Na deze goede lunch was het tijd om onze wandeling voort te zetten naar het hoogste punt van vandaag. Hoe verder we klommen, hoe mooier het uitzicht werd. We bewonderden de vallei waardoor een rivier meanderde. We waren echt helemaal in de natuur. De wandeling was vermoeiend, maar gelukkig was het volgende deel een afdaling naar Quellomayo, waar we ook hebben geluncht. Het grootste deel van de tocht vandaag zat er alweer op en na gerelaxt te hebben in hangmatten gingen we door met onze tocht. Het zou nog twee uur zijn tot aan de warmwaterbronnen van Santa Teresa. We moesten een rivier oversteken met een constructie dat me deed denken aan een skilift, echt heel grappig. De warmwaterbronnen waren heerlijk om onze verdiende rust te pakken na deze drukke dag. Ook hadden we ons diner in Santa Terasa, waarna we nog even tafelvoetbal speelden om erna te gaan slapen.

Dag 3: Tijd voor Ziplinen!

Na heerlijk geslapen en ontbeten te hebben, wachtten ons vijf ziplines. Twee van deze ziplines gingen over de rivier, wat zorgde voor een formidabel uitzicht over de vallei. Het was een geweldige ervaring en ik voel de adrenaline nog steeds opkomen als ik eraan denk! Ook moesten we een touwbrug overbruggen. Vervolgens namen we de bus naar Hidroeléctrica waar we begonnen met het laatste deel van onze tocht.

Why Inca Jungle Trek the best choice is for visiting Machu Picchu

Bij aankomst vertelde Sergio ons dat het eten dat we vandaag zouden krijgen het beste eten zou zijn van de hele tocht. En gelijk had hij! We stopten bij een restaurant naast het spoor na een wandeling van twee kilometer. Hier waren de koks al bezig om een geweldige maaltijd voor ons te bereiden. We kregen guacamole en soep voorgerecht en kilfilet met aardappel wedges als hoofdgerecht. Daarna konden we alvast kiezen wat we wilden eten in Aguas Calientes. Daarna liepen we het laatste deel van 8 kilometer naar Aguas Calientes, ook wel Machu Picchu Town genoemd.

Dit was niet al te lastig, aangezien de weg voornamelijk vlak was. De uitzichten waren er echter niet minder mooi om! Bij aankomst konden we meteen gaan eten in een restaurant genaamd Gabriel, waar we van onze laatste gezamenlijke maaltijd genoten. Deze maaltijd was wederom om je vingers bij af te likken. Zelf had ik een salade vooraf en ravioli als hoofdgerecht. Tevreden en gevuld gingen we die avond slapen.

Dag 4 – Eindbestemming: Machu Picchu

Vandaag zou dan de laatste dag zijn van de Inca Jungle Trek. Vandaag zouden we zien waarvoor we zijn gekomen: Machu Picchu. Wij wilden deze Incastad graag zien zonder al te veel drukte, bus besloten we érg vroeg op te staan. Vroeg? Ja, om 4:00 in de morgen stonden we al in de rij om met de bus naar boven te gaan. We zaten zelfs in een van de eerste bussen die zou vertrekken om 5:30. Onze gids Sergio heeft on aangeraden om met de bus naar boven gegaan in plaats van lopend, omdat iedereen van onze groep ook nog een van de twee bergen wilden beklimmen; de Huayna Picchu of de Machu Picchu Mountain na onze begeleide tour in Machu Picchu. Volgens onze gids zijn veel mensen die lopen doodmoe als ze aankomen bij Machu Picchu en hebben ze geen energie meer over om óók nog een andere berg te beklimmen. Volgens mij was iedereen erg dankbaar voor Sergio’s advies!

Why Inca Jungle Trek the best choice is for visiting Machu Picchu

We hadden een twee uur durende tour bij Machu Picchu met onze gids Sergio. Het was erg imponerend om de beroemde Incastad in het echt te zien. Machu Picchu sprak erg tot de verbeelding en dit was zeker een onvergetelijke ervaring. Vervolgens gingen mijn vriendje, mijn schoonmoeder en ik de Huayna Picchu beklimmen, waarvoor we van tevoren tickets hebben gekocht. Het was een zware klim die bijna volledig uit trappen bestond, maar het was het zeker allemaal waard. Vanaf boven hadden we een nóg beter uitzicht op dit Moderne Wereldwonder. Maar aan al het moois komt helaas een einde, en dus namen we na eveneens een verrukkelijke lunch in Aguas Calientes de trein terug richting Cusco, waar we om 20:30 weer aankwamen.

Dus nu weet je waarom de Jungle Trek de beste manier is om Machu Picchu te bezoeken.

Omdat het zeker waar is.

Door alle activiteiten zoals fietsen, raften en ziplining was dit de meest gevarieerde trek die ik ooit in mijn leven heb gedaan. Daarnaast was er nog het prachtige uitzicht, de mooie landschappen en de gezellige groepsgenoten. Ook de accommodaties en het voedsel onderweg was geweldig. Weet je nog niet hoe je naar Machu Picchu wil gaan? Twijfel dan niet om de Inca Jungle Trek te doen!

Why Inca Jungle Trek the best choice is for visiting Machu Picchu

Volgens mijn schoonmoeder is de Inca Jungle Trek niet alleen geschikt voor jonge reizigers, maar is het aan te raden aan iedereen die van natuur en avontuur houdt. En ze heeft daar zéker gelijk in. Geïntreseerd om ook de Inca Jungle Trek te doen? Neem dan contact op met Dos Manos. Zij regelen alles voor dé perfecte trip naar de Oude Incahoofdstad en zorgen ervoor dat jouw reis onvergetelijk is!