Het avontuur van Leza en John: de Inca Trail dag 3 & 4

1,871
Views
0 Kommentaars
Machu Picchu "the Lost City of the Incas"
Friday October 10, 2014 - Gepost door in de categorie Adventure Travel

Dit is het tweede deel van Leza en John’s Inca Trail avontuur. In een eerder artikel schreef Leza al over haar ervaring tijdens Inca Trail dag 1 en dag 2. Hieronder vind je hoe het verhaal verder gaat: Inca Trail dag 3 en dag 4, eindigend met een woord van dank aan Hiram Bingham.

INCA TRAIL DAG 3: VAN PACAYMAYO NAAR WINAYWAYNA

De derde dag was onze langste hike-dag op de Inca Trail. We begonnen om 7 uur ’s ochtends en gingen op weg naar Runcuracay op 4200 meter hoogte. Weer een hele warme dag met veel traptreden en schitterende uitzichten. Na een paar uur op ruig, stijl terrein, haden we een korte pauze bij de ruïnes van een van de tempels. Daarna begon een twee uur durende, stijle afdaling door de schitterende ruïnes van Sayacmarca. We hadden ruim genoeg tijd om wat te verkennen alvorens we verder gingen via het originele stenen pad van de Inca’s, door het semi-tropische regenwoud naar Phuyupatamarca, de derde pas op 4140 meter hoogte. Het leek wel een scene uit een film; gigantische jungle planten en lange lianen die uit de bomen hingen in de wildernis van de jungle vele kilometers lager. Hier wil je niet van het pad af raken omdat het een lange weg naar beneden. Voor mij was dit waarschijnlijk het beste gedeelte van de Inca Trail.

Camino Inka Cusco - Day 3 and Day 4

Vanaf Phuyupatamarca ging de trip over een hele lange en steile afdaling naar ons derde kamp in Winaywayna. De vaardigheden van de groep werden nu duidelijk. John en ik vlogen over de afdalingen – de weken van het zorgvuldig uitzoeken van onze Lake Disctrict wandelingen met zo veel mogelijk treden hadden hun effect! Na een hele lange dag kwamen we rond 17.30 uur aan op 2700 km hoogte. Het was geweldig om de wandelschoenen uit de doen!

Dit was veruit de mooiste plek tot nu toe. Een uur later kwamen de laatste vier aan met Ivan – die altijd bij de laatste leden van de groep bleef. Na het opfrissen met natte doekjes moesten we nog een paar treden klimmen naar de maaltijdtent. Daar wachtte ons een verassing. Een van de groepleden werd die dag vijftig jaar. De chef had voor deze speciale gelegenheid een verjaardagstaart gemaakt.

Al de medewerkers en dragers waren geweldig. Ze werkten zo hard, klaagden nooit en waren altijd erg vriendelijk en behulpzaam. Dit was de laatste keer dat we ze zouden zien omdat we de volgende dag om 3 uur ’s ochtends op moesten. Toen we gingen slapen in ons laatste nachtkamp voelde ik een mix van emoties. Ik was verdrietig dat onze trip bijna tot een einde kwam maar opgetogen dat we bijna ons doel hadden bereikt.

The lost city of the incas

INCA TRAIL DAG 4: VAN WINAYWAYNA NAAR MACHU PICCHU EN CUSCO

Om 03:30 uur waren we klaarwakker, maar Ivan besloot dat we wat later zouden vertrekken richting de Sun Gate. Om 4:30 uur, zodra de grote menigte weg was, zetten we onze tocht voort. Het was donker en we hoorden dierengeluiden in het regenwoud. Voorzichtig zetten we onze weg voort naar Intipunku. Twee uur later, na nog wat Peruaanse “vlakten”, kwamen we aan bij de Sun Gate. Daar doorheen lopen was als een droom die uitkwam. Ik heb vaak geprobeerd me daar te verbeelden maar ik had nooit gedacht er echt te staan met Machu Picchu aan onze voeten.

Machu Picchu was gehuld in mist en alleen een topje van de Huayna Picchu Mountain was zichtbaar. Ivan verzekerde ons dat de mist zou wegtrekken en dat we een prachtig uitzicht zouden krijgen waarvoor we zo hard hadden gewerkt. En hij had gelijk. Een uur later verscheen de magische verloren stad van de Inca’s Machu Picchu uit de mist. Woorden kunnen het niet beschrijven, het is echt een van de meest magische wonderen van de wereld. Toen de mist weer terug kwam besloten we af te dalen.

Ivan heeft ons een zeer informatieve tour over de Verloren Stad gegeven. We werden steeds weer gehypnotiseerd door zijn kennis en details. Hij is een hele goede gids. Ivan doet dit werk al 32 jaar en begeleidt 4 tochten in een maand. Hij is duidelijk zijn passie voor de Inca’s en alles wat zij bereikt hebben nog niet kwijt.

Wat een geweldig einde van een schitterende tocht in Peru! We zullen het roepen van ‘’dragers!’’ missen, als er weer een langs kwam rennen op zijn sandalen met 25 kilo aan bagage op zijn rug. We zullen de lama’s missen. En we zullen zeker onze gidsen, de uitzichten, onze nieuwe vrienden en het meeste van alles, de hele ervaring, missen.

Machu Picchu Cusco Peru

We zijn beiden heel blij dat we deze uitdaging zijn aangegaan. Het is ongetwijfeld het moeilijkste wat we ooit hebben gedaan. De hoogteziekte moet zeker niet onderschat worden. Ik schrijf dit ongeveer 4 dagen na thuiskomst en ik lijd nog steeds. Ik heb ook nog een dag in het ziekenhuis doorgebracht, ter observatie. Als de tocht niet voor het goede doel was geweest, had ik me misschien omgedraaid en was ik terug gegaan, maar koppig als ik ben, heb ik dat niet gedaan. Ik heb de belofte gemaakt aan onze sponsors dat we de uitdaging zouden vervullen en dat hebben we gedaan. Uiteindelijk hebben we ons doel bereikt!

Elke stap was het waard en voor iedereen die geïnteresseerd is in de bergen en de geschiedenis van de Inca bevolking, is dit een tocht die je echt zou moeten maken. Je zult niet teleurgesteld worden. Ons probleem is nu dat we ons afvragen wat ons volgende avontuur zal zijn en hoe het kan tippen aan de tocht naar de Verloren Stad van de Inca’s in Peru.

Ontzettend bedankt Hiram Bingham, voor het onder de aandacht brengen van zo’n schitterende plek.