De mooie, geweldige, en uitdagende Colca Canon Trek

2,052
Views
0 Kommentaars
La hermosa pero a su vez desafiante caminata al Cañon del Colca
Thursday November 19, 2015 - Gepost door in de categorie Adventure Travel

Iedereen in Peru vertelde me dat de tour door de Colca Canyon een must was om te doen tijdens mijn bezoek aan Arequipa. Dus ik liep met volle moed de receptie binnen van mijn hostel om aan te kondigen dat ik de de tweedaagse trekking wilde doen. De repectioniste beschreef geduldig de trekking (althans dat dacht ik!), wat ik mee moest nemen, wanneer klaar te staan, waar te wachten, etc., etc.. Het leek allemaal heel onschuldig – de bus zou me oppikken om 3 uur ´s ochtends, we zouden een paar stops maken tijdens de rit om te ontbijten en om foto´s te maken, en om 10 uur in de ochtend zouden we halverwege beneden in de canyon zijn. Uiteindelijk bleek deze trek een hele uitdaging te zijn, maar prachtig – en elke zweetdruppel en zure spier was het helemaal waard.

where-to-buy-the-best-juice-in-cusco

Na een paar uurtjes slaap was ik wakker en pakte ik mijn spullen bij elkaar – heel veel zonnebrandcreme, water, een camera, en dat was het wel. Tegen de tijd dat de bus er was om 3.30 uur, sliep ik al bijna weer. Het was een 15 persoons bus, en ik was de laatste stop – vandaar een half uur later. Maar ik vond de vertraging niet erg, omdat als laatste mocht ik op de bijrijdersstoel zitten.

Het eerste uur was het nog helemaal donker, maar toen de zon opkwam rond 4.30 uur, was er prachtige lichtstralen en schaduwen te zien op de bergentoppen en woestijn achtergrond. We kwamen aan in het typische dorpje Chivay voor ons kleine ontbijt – gelukkig had ik wat extra´s meegenomen – rond 7.00 uur, en rond 8.30 uur waren we bij Cruz del Condor, het hoofd van de canyon. Een paar kilometer verder stopten we en pakten we onze laatste snacks uit, we stretchden, en traden we de op één na grootste kloof op aarde binnen. De hike naar beneden was echt prachtig. Stoffig, warm, droog, en lang, maar de canyon, de lucht, het windje, de kloven, de rivier op de bodem waren geweldig om foto´s te maken, en ook al deden mijn knieeen pijn, het deed de pret niet drukken.

where-to-buy-the-best-juice-in-cusco

We kruisden de rivier op de bodem en gingen verder omhoog aan de andere kant. Na een stukje het pad geklommen te hebben kwamen we na een half uur bij de plek waar we eindelijk konden rusten, onze gezichten konden wassen, en hadden we lunch en konden we onze voorraad snacks en water bijvullen. Daarna gingen we door naar de middag hike. We gingen omhoog en omlaag, door de bergholten en rivierbeddingen, door wilde planten en stukken gedroogde aarde. Opnieuw was het droog, stoffig, en warm. We dronken water, plensden het in onze gezichten, dronken nog wat meer, en kwamen zonder water te zitten juist op het moment dat we onze laatste ´snack-stop´ hadden. Vanaf dit punt konden we de oasis zijn ver beneden ons waar we de nacht zouden doorbrengen. Het zwembad schitterde in de zon en de groene begroeien kwam prachtig naar voren vanuit de bruine bergen.

Het kostte meer dan een uur om het te bereiken, maar toen we eindelijk aankwamen na 7 uur trekking, waren we moe, kapot, en trots op onszelf. De douche was heerlijk en het zwembad nog beter. Het avondeten was vullend en kletsend met een kopje thee vermaakten we ons, maar om 20.00 uur lag iedereen van mijn kamer in bed. We zouden de volgende dag om 5.00 uur opstaan om onze hike terug de canyon uit te beginnen. Het was zoals verwacht kon worden. Het was heel vermoeiend tot op het laatste eind op het punt dat je terug kijkt en de oasis 1400 meter beneden je ziet en dacht “daar was ik 3 uur geleden”. En nu ben ik hier. Het was nog maar 8.00 uur en we waren er allemaal klaar voor om weer naar bed te gaan – of om een goed ontbijt te eten, wat het eerst op het programma stond.

Ontbijt.

En toen waren we op onze weg terug. We stopten een paar keer op de route: warm waterbronnen, lunch, het hoogste punt op welke weg dan ook in Peru, omgeven door vulkanen en een alpaca boerderij. We waren allemaal uitgeput, maar het was een langzame en relaxte terugreis naar Arequipa. Als je eraan denkt om te hiken in de Colca Canyon, dan heb ik wat laatste aanbevelingen voor je.

Ten eerste, als ik het terug kon draaien, dan had ik de 3-daagse Colca Canyon Trek gedaan. Bijna dezelfde route – het verschil is een kleine excursie naar één van de locale dorpjes – maar verspreid over 3 dagen. Deze optie zou me genoeg tijd hebben gegeven om de omgeving te verkennen, om betere foto´s te nemen, en van de hike te kunnen genieten in plaats van steeds maar door te zetten. En dat voor maar US$ 10 extra…

where-to-buy-the-best-juice-in-cusco

Ten tweede, een trekking in en uit één van de wereld´s diepste kloven is niet gemakkelijk, het is niet voor de watjes, en het is niet iets wat is snel weer zou doen – maar het was een geweldige ervaring. Te kunnen kijken in een gat zo diep dat een rivier op de bodem lijkt als een klein zilverdraadje, en dan zo worden opgeslokt dat vanaf de bodem je de rand niet meer kunt zien… Je zult jezelf nooit meer in deze positie weer vinden.

En tot slot, comfortabele bedden, warme douches, wifi, en verkoopautomaten zijn echt heerlijk. Er was niks mis met het eten van een beetje extra chocolade, het drinken van een Arequipeña, en ontspannend in stomend heet water na twee dagen testen van jezelf tegen de Colca Canyon!

BOEK DEZE TREK     VRAGEN?

Arequipa, Beth Pinzur, Oktober 2015.